Wednesday, November 30, 2011

Inspiration


Feist är tillbaka. Dels med en ny fantastisk skiva som känns som en fullständigt naturlig förlängning av den förra, dels är hon tillbaka rent fysiskt och spelar både i Stockholm och Köpenhamn i Mars. Jag har precis investerat 300 ynka kronor på en musikaliskt oslagbar upplevelse som jag kommer att leva på länge, länge.
Jag såg henne på Cirkus i Stockholm förra gången hon var här, och var tagen i flera veckor efter. Jag stod helt paralyserad rakt uppochner, alldeles blickstilla på golvet och bara lyssnade och gapade. Det gjorde vi alla, och hade hon bett oss lägga oss ner på golvet och rulla så hade vi gjort det utan att blinka. Hon förtrollade hela publiken. Det jag minns starkast av hela konserten är när hela publiken utan något tecken eller förvarning, exakt samtidigt började sjunga med på "Did I, did I" i låten Intuition, som kören på plattan gör. Helt magiskt!
Det blir svårt att överträffa den konserten, men är det någon som kan så är det Feist själv.
Just nu ser jag mest fram emot att höra "Caught a long wind". Så bra!

No comments: